Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.


Konzultační hodiny – letní semestr 2016/2017

Kdykoli, dle předchozí domluvy

funkce:    odborný asistent
tel:            585 635 316
e-mail:     veronika.ruzickova@upol.cz; veronika.ruzickova@gmail.com
č. dveří:   234 = 2.72

Vědecko-výzkumné zaměření

  • Specializuje se na problematiku osob se zrakovým postižením. Specializace odráží široké spektrum oblastí od školní připravenosti dětí se zrakovým postižením až po dospělý věk, či celoživotní vzdělávání a seniory se zrakovým postižením.
  • Certifikovaný Instruktor prostorové orientace zrakově postižených.
  • Zraková terapie.

Publikační činnost

Publikační činnost:

2005

STOKLASOVÁ, V., BENDOVÁ, P. Možnost speciálně pedagogické podpory studentů – služby Centra pomoci handicapovaným UP Olomouc. In Sociální a speciálně pedagogická péče. Liberec: TU, 2005. ISBN 80-7372-000-0.

STOKLASOVÁ, V. Integration in the Czech Republic: Focus on Integration of Children into Kindergarten. In Conference report,  ICEVI – Aiming for excellence. Chemnitz: 2005.
(k přečtení zde: Icevi 2005 – en)

STOKLASOVÁ, V. Kombinované postižení z pohledu tyflopedie. In LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: VUP, 2005. ISBN ISBN 80-244-1154-7. (k přečtení zde: Osoby s kombinovaným vadami z pohledu tyflopedie)

2006

STOKLASOVÁ, V. Možnosti rekvalifikace zrakově postižených v německy mluvících zemích. In VI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a I. dramaterapeutická konference. Olomouc: PdF UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1264-0.

LUDÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V. Tyflopedie pro výchovné pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1189-X. (k přečtení zde: Tyflopedie pro výchovné pracovníky)

BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1436-8. (k přečtení zde: REKOPO – NEUPRAVENÝ RUKOPIS)

RŮŽIČKOVÁ, V. Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1540-2. (k přečtení zde: publikace-Integrace ZP žáka na základní školu)

LUDÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V. Vysokoškolská příprava v oblasti tyfloandragogiky. In Nové trendy v edukácii a starostlivosti o zrakovo postihnutých, Sborník. Bratislava: PdF. ISBN: 80-969125-8-5 , EAN: 9788096912582.

STOKLASOVÁ, V. Výchova a vzdělávání osob se specifickými potřebami v Německu. s. 71 – 82 In PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. a kol. Reflexe speciální pedagogiky v kontextu opatření Evropské unie. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1444-9.

RŮŽIČKOVÁ, V. Soudobé trendy v péči o osoby se specifickými potřebami. s. 13-18. In kol. autorů. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1479-1.

RŮŽIČKOVÁ, V. Moderní trendy v péči o osoby se zrakovým postižením. s. 49-58. In kol. autorů. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1479-1.

2007

SMEČKOVÁ, G., STOKLASOVÁ, V., VITÁSKOVÁ, K. Charakteristika poradenských služeb Centra pomoci handicapovaným. IN Kompetence absolventů vysokých škol. Sborník z konference. Ostrava: VŠB TU Ostrava, 2007. ISBN 978-80-248-1377-6.

RŮŽIČKOVÁ, V. Poradenství pro zrakově postižené v rámci PIC. s. 31-33. In Kvalitní poradenství – záruka kvality života. Sborník příspěvků z konference. Vsetín: Sdružení obcí Mikroregionu Vsetínsko, 2007. ISBN 978-80-239-8711-9.

RŮŽIČKOVÁ, V. Stav školské integrace zrakově postižených v Olomouckém kraji. s. 123.  In VII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Sborník z konference. Olomouc: PdF: 2007. ISBN 978-80-244-1652-6.

RŮŽIČKOVÁ, V. (ed.) Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků. Sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1738. (k přečtení zde: Integrace zrakove a kombinovane postizeneho zaka do zakladni skoly-1)

RŮŽIČKOVÁ, V. Žáci se zrakovým postižením v procesu integrace. s. 9-22  In. Růžičková V. (ed.) Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků. Sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1738.

RŮŽIČKOVÁ, V. Výchovně-vzdělávací proces u osob hluchoslepých. s. 23-32 In Růžičková, V. (ed.) Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků. Sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1738.

SMEČKOVÁ, G., RŮŽIČKOVÁ, V. Zpřístupňování studia pro studenty se zdravotním postižením na UP v Olomouci. Ostrava: VŠB – TU, 2007. ISBN 978-80-248-1637-1.

RŮŽIČKOVÁ, V. Poradenství pro osoby se specifickými potřebami ve Spolkové republice Německo. S. 107-126 In POLÍNEK, M. D. (ed) Poradenství pro osoby se specifickými potřebami v zemích Evropské unie. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1733-2.

FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP: 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.

RŮŽIČKOVÁ, V. Poradenství pro osoby se zrakovým postižením. Str. 59-68 In kol. autorů Poradenství pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1799-8.

2008

RŮŽIČKOVÁ, V. Pflege und Dienste für Sehbehinderte in der Tschechischen Republik im Laufe der Zeit. S. 60-66 In BIEWE, G.; LUCIAK, M.; SCHWINGE, M. Begegnung udn Differenz: Menschen-Länder-Kulturen. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2008. ISBN 978-3-7815-1577-2.

RŮŽIČKOVÁ, V. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Str. 27-34 In kol. autorů Specifika komunikace osob se zdravotním postižením. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-1935-0.

RŮŽIČKOVÁ, V. Možnosti změn přístupů k osobám se zrakovým postižením. Str. 15 – 24 In kol. autorů Sborník příspěvků ze závěrečné konference k projektu ESF. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-1977-0.

RŮŽIČKOVÁ, V. Spolková republika Německo a její přístupy ke vzdělávání dospělých osob se specifickými potřebami. Str. 17-26. In JURKOVIČOVÁ, P. (ed.) Přístup k osobám se specifickými potřebami v zemích EU z pohledu vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2102-5.

BENDOVÁ, P., STOKLASOVÁ, V. Alternativní a augmentativní komunikace u osob se zrakovým postižením. In Sborník VIII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: VUP, 2008.

2009

MICHALÍK, J.; RŮŽIČKOVÁ, V. Erfahrungen mit der neuen schulischen Legislative im Bereich der integrierten Ausbildung der Schüler mit besonderen Bedürfnissen. s. 229 – 235 In. BÖRNER, S.; GLINK, A.; JÄPELT, B.; SANDERS, D. UND SASSE, A. Integration im vierten Jahrzehnt. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2009. ISBN 978-3-7815-1662-5.

RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K.; LUDÍKOVÁ, L.; FINKOVÁ, D.; VOŽENÍLEK, V.; KOZÁKOVÁ, M.; ŠŤÁVOVÁ, Z. Orientation and mobility of persons with visual impairment in the Czech Republic within the context of an evolving Europe. In Conference report.  ICEVI 2009: Dublin, 2009. (USB disk) (k přečtení zde: Příspěvek_Dublin_ICEVI_EN.corr)

RŮŽIČKOVÁ, V. A contemporary situation in the issue of spatial orientation of persons with visual impairment in the Czech Republic. In Conference report. IMC2009: Marburg, 2009. (CD rom)

LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V.  Current topics in special educations research at the Faculty of education of Palacky University in Olomouc. In. Pre – conference proceedings of the Special Focus Symposium on 8th ICESKS: information, Communication and Economic Sciences in Knowledge Society. Zagreb: ECNSI, 2009. ISBN: 978-953-7210-22-9.
(k přečtení zde: Ludikova, Ruzickova – Current topics in special education research at Padagogic Faculty of UPOL (1))

FINKOVÁ, F., RŮŽIČKOVÁ, V. Improvement in Spatial Sensation for persons with visual impairment through the medium of tactile / Braille maps. In Specjalne potrzeby edukacyjne. Tom 1. Bielsko – Biala: WSA, 2009. ISBN 978-83-60430-13-2.

2010

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V. a kol. Nové možnosti  vnímání  prostoru osobami s těžkým zrakovým postižením. In. X mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a V. Dramaterapeutická konference. (sborník z konference). Olomouc: UP, 2009. (CD rom) ISBN 978-80-244-2492-7.

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2517-7.

FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Innovation of approaches in spatial orientation of persons with visual impairment through tactile maps. In STANKOWSKI, A.; GABRYŚ, K. Antropotechnika, kulturotechnika, socjotechnika w pedagogikce specialnej. (Sborník z konference). Katowice, Uniwersytet Ślaski, 2010. ISBN 978-83-87819-10-1.

FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V.; REGEC, V.; VOŽENÍLEK, V.; DOLEŽAL, J.; VONDRÁKOVÁ, A. Integrating Persons with Visually Impairment into the Knowledge Society. In ŠIMOVIĆ, V.; BAKIĆ – TOMIĆ, L.; HUBINKOVÁ, Z. First Part of the Pre-Cnferece Proseedings of the Special Focus on 10 th ICESKS: information, Communication, and Economic Sciences in the knowledge Society. (Sborník z konference). Zagreb, University of Zagreb, 2010. ISBN 978-953-7210-31-1. (k přečtení zde: Integration of visually impaired people in the knowledge society)

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V. E – Learning Education Support in the Field of Special Education for Persons with Visual Impairment. In ŠIMOVIĆ, V.; BAKIĆ – TOMIĆ, L.; HUBINKOVÁ, Z. First Part of the Pre-Cnferece Proseedings of the Special Focus on 10 th ICESKS: information, Communication, and Economic Sciences in the knowledge Society. (Sborník z konference). Zagreb, University of Zagreb, 2010. ISBN 978-953-7210-31-1.
(k přečtení zde: E-learning support for education in the field of special education of visually impaired people)

RŮŽIČKOVÁ, V. Obraz rodiny dítěte a dospělého v závěrečných pracích studentů. S. 559 – 565. E-Pedagogium, 2. Mimořádné číslo/2010. ISSN 1213-7499.

2011

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2743-0.

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2745-4.

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v dospělém a seniorském věku. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2744-7.

2012

FINKOVÁ, D., MITRYCHOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Osoby se zrakovým postižením v procesu komunikace. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3082-9.

FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Mimoškolní aktivity a speciálně-pedagogické působení na osoby se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.

FINKOVÁ, D.; JOKLÍKOVÁ, H.; RŮŽIČKOVÁ, V. Otázky rehabilitace osob později osleplých. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3084-3.

FINKOVÁ, D.; REGEC, V.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3085-0.

RŮŽIČKOVÁ, V. et al. Basics of special education of persons with visual impairment. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3097-3.

RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. Die Arbeitsmöglichkeiten sehbehinderter Menschen entsprechend Iber Ausbildung in Tschechien (s. 307 – 316) in ERDÉLYI, A.; SCHMIDTKE, H. – P.; SEHRBROCK, P. International vergleichende Heil – und Sonderpädagogik weltweit. Bad Heibrunn: Julius Klinkhardt, 2012. ISBN 978-3-7815-1832-2.

RŮŽIČKOVÁ, V. Možnosti a přínosy  e-learningového vzdělávání speciálních pedagogů – tyflopedů in Špeciálna pedagogika na Slovensku v kontexte rokov 1967 – 2012 (Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie). Bratislava: UK PdF, 2012. ISBN 978-80-89256-94-5. (k přečtení zde: článek – Růžičková)

 2013

RŮŽIČKOVÁ, V. Osoby se zrakovým postižením.(s. 18 – 38) In POTMĚŠILOVÁ, P. a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.

RŮŽIČKOVÁ, V. Samostatný pohyb a prostorová orientace. In kol. autorů Vzdělávací materiály pro účastníky programů. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-86768-53-3.
(k přečtení zde: Prostorová orientace osob se zrakovým postižením 3)

2014

RŮŽICKOVÁ, V. Vzájemné vztahy osob se zrakovým postižením a současné legislativy. S. 278 – 287 In Hutyrová (ed.) Interdisciplinární pohled na jinakost (sborník z konference). Olomouc: UP, 2014. ISBN 978 – 80 – 244 – 4483 – 3. (článek můžete číst zde: Růžičková Veronika

RŮŽIČKOVÁ, V. Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku. S. 115 – 129. in Lopúchová (ed.)
Výdobytky techniky v modernizácii vzdelavania zrakovo postihnutých. (sborník z konference). Bratislava: UK, 2014. ISBN 978-80-89726-26-4.

2015

DOKOUPILOVÁ, I., HANÁKOVÁ, A., KUNHARTOVÁ, M., POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., STEJSKALOVÁ, K., URBANOVSKÁ, E., ZEDKOVÁ, V. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc : Univerzita Palackého, 2015. 284 s. ISBN 978-80-244-4432-1.

RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagog – tyfloped jako součást života osob se zrakovým postižením. s. 189 – 194 IN HUTYROVÁ, M., KROUPOVÁ, K. a SOURALOVÁ, E. (ed.) Perspektivy speciální pedagogiky – potřeby, možnosti a výzvy. (sborník z konference). Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4907-4.

LUDÍKOVÁ, L. a kol. (Ludíková, L.; Kantor, J.; Kroupová, K.; Růžičková, V.; Majerová, H.; Malinovská, O.; Horváthová, I.; Petrová N.; Remešová Z.) Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP, 2015.

2016

RŮŽIČKOVÁ, V.; KROUPOVÁ, K.; LOPÚCHOVÁ, J. The level of opinions of majority population on the quality of life in persons with visual impairment. s. 1155 – 1162.  In 3rd International multidisciplinary scientific conference on social sciences a arts SGEM 2016, Conference proceedings. Book1. Psychology a psychiatry, sociology a healthcare, education. Volume III. Sofia: STEF92, 2016. ISBN 978-619-7105-72-8. ISSN 2367-5659. DOI 10.5593/sgemsocial2016B13. (celkový počet stran: 1266)

RŮŽIČKOVÁ, V., KRAMOSILOVÁ, Z. Rozšíření kompetencí speciálního pedagoga – tyflopeda v kontextu celospolečenských změn posledních dekád. s. 161 – 167. in Reflexie vývoja a trendy rozvoja špeciálněj pedagogiky na Slovensku v medzinárodných kontextoch. Zborník vedeckých príspevkov. Bratislava: UK, 2016. ISBN 978-80-89726-79-0. celkový počet stran sborníku: 417.

RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. 2016. Zrakový trénink a jeho podmínky. 1. vydání Olomouc: UP, 2016. 128 s. ISBN 978-80-244-5096-4.

LUDÍKOVÁ, L. a kol. (Ludíková, L.; Kantor, J.; Kroupová, K.; Růžičková, V.;   Baslerová, P.; Hrubešová, I.; Majerová, H.; Malinovská, O.; Petrová, N.; Remešová, Z.)  Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-5059-9.

Grantová činnost

Spoluúčast:

  • na projektu financovaném GAČR – Harmonizace přístupů k osobám se specifickými potřebami v kontextu členství České Republiky v Evropské Unii (2005 – 2007).
  • na projektu financovaném MPMR – Poradensko informační centrum pomoci osobám se zdravotním postižením (2005 – 2006).
  • na projektu ESF – Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky (2006 – 2008).
  • na projektu ESF – Standardy speciální edukace, CZ.1.07/1.2.00/08.0120, odborný pracovník (2010 –2011 ).
  • IGA_PdF_2014007 – Včasná péče ve speciálněpedagogickém kontextu.
  • IGA_PdF_2015_020 – Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami.

Řešitel:

  • grant Nadace prof. Vejdovského – Vzdělávací kurz pro učitele ZŠ, jež vyučují zrakově postižené dítě na a 2. stupni v rámci Olomouckého kraje (2005/2006).
  • projekt FRVŠ – Alternativní a augmentativní komunikace v teorii a praxi (rok 2006).
  • grant Nadace prof. Vejdovského – Pokračovací kurz pro učitele vzdělávající nevidomé dítě na a 2. stupni ZŠ (září 2006/červen 2007).
  • projekt FRVŠ – tyflopedicky orientovaná počítačová učebna (rok 2008).
  • Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů – tyflopedů.ESF, MŠMT. CZ.1.07/2.2.00/07.0083. (2009 – 2012) (vedoucí projektu).

Působení v zahraničí

  • Odborná stáž ve škole pro žáky se zrakovým postižením ve Švédsku, Örebro, únor 2008.
  • Odborná stáž v zařízení pro osoby se zrakovým postižením v Mnichově, říjen 2008.
  • Odborná stáž / vědecko-edukační pobyt v rámci Erasmus+ na UK v Bratislave, PDF KŠP (25. – 29. dubna 2016).

Další aktivity

Užitečné odkazy