Byla novelizována vnitřní norma PdF-B-23/13 Kvalifikační práce na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci s účinností od 26. 3. 2024.
Novelu normy a její úplné znění naleznete pod níže uvedenými odkazy nebo na úřední desce Pedagogické fakulty UP.
PdF-B-23/13-N01 Kvalifikační práce na PdF UP
PdF-B-23/13-ÚZ01 Kvalifikační práce na PdF UP
Další podrobnosti vážící se k zadávání a formálním aspektům tvorby závěrečných prací naleznete na adrese www.vskp.upol.cz
Zadávání kvalifikačních prací
Informace pro zadávání závěrečných prací pro akademický rok 2023 /2024
Témata pro bakalářské práce 2023/2024
Prof. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností z pohledu zaměstnavatelů (analýza vybraného segmentu)
- Osobnost asistenta pedagoga (smíšený design výzkumu)
- Příspěvek na péči z pohledu pečujících osob
- Řešení vzdělávání žáků se SVP (organizační model) ve Velké Británii (alter. v zemi dle výběru studenta)
- Spolková činnost zdravotně postižených v ČR
- Historické téma z vybraného období – péče o osoby se zdravotním postižením
- Smlouva o poskytování sociální služby – vybrané aspekty
- Asistent pedagoga – přehled dosavadní právní a faktické úpravy jeho působení v českém školství
Prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
- Programová náplň setkání rodin dětí se zdravotním postižením raného a předškolního věku.
- Hra jako specifická pomůcka v mateřské škole pro děti se zdravotním postižením. (příprava pomůcky pro komunikační rozvoj)
- Hra jako specifická pomůcka v mateřské škole pro děti se zdravotním postižením. (příprava pomůcky pro sociální dovednosti)
- Hra jako specifická pomůcka v mateřské škole pro děti se zdravotním postižením. (příprava pomůcky pro matematické představy)
- Hra jako specifická pomůcka v mateřské škole pro děti se zdravotním postižením. (příprava pomůcky pro jazykovou přípravu.
Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- Deficity dílčích funkcí (testové sady)
- Dramaterapeutická intervence a vzdělávání v evropských zemích (komparativní studie).
- Edukativní a klinická dramaterapie v ČR.
- Dramika a dramaterapie u dětí, žáků a klientů se zdravotním postižením (v závislosti na druhu a stupni postižení)
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
Mgr. Veronika Růžičková Ph.D.
- Vlastní téma z oblasti tyflopedie
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Efektivita teatroterapeutické intervence
- Inkluzivní divadlo a jeho význam
- Naplňování základních psychických potřeb prostřednictvím paradivadelních systémů
Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Jakékoliv téma z oblasti vzdělávání dětí s MP, PAS, kombi, nebo z oblasti poradenství, diagnostiky a podpory dětí/dospělých/rodin s dítětem s MP, PAS, kombi
- Jakékoliv téma z oblasti vzdělávání dětí s MP, PAS, kombi, nebo z oblasti poradenství, diagnostiky a podpory dětí/dospělých/rodin s dítětem s MP, PAS, kombi
- Jakékoliv téma z oblasti vzdělávání dětí s MP, PAS, kombi, nebo z oblasti poradenství, diagnostiky a podpory dětí/dospělých/rodin s dítětem s MP, PAS, kombi
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Rozvoj grafomotoriky u dětí s VPU
- Reedukace čtení u dětí s VPU
- Reedukace u dětí s VPU dyskalkulie
- Báseň a dítě s VPU
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Téma dle volby studenta – NE logopedické
- Téma dle volby studenta – NE logopedické
- Téma dle volby studenta – NE logopedické
Mgr. Jiří Kameník
- Využití konceptu Sandtray ve speciální pedagogice
- Využití kresebných metod u dětí mateřských škol ve speciální pedagogice
- Využití kresebných metod u žáků základních škol ve speciální pedagogice
- Využití kresebných metod při práci s dospělou klientelou ve speciální pedagogice
- Využití metody Kids´ Skills ve speciální pedagogice
- Využití poradenských metod ve speciální pedagogice
Mgr. Veronika Vachalová
- Rozvoj kompenzačních činitelů u dětí se zrakovým postižením
- Novinky v tyflotechnice a jejich využití v praxi
- Bezpečnost u osob se zrakovým postižením ve vybraném kontextu
- Socializace osob se sluchovým postižením
- Výchova a vzdělávání žáků se sluchovým postižením
(Bližší obsah bude specifikován během osobní konzultace)
Mgr. Gabriela Špinarová
- Kultura a umění v kontextu zrakového postižení
- Bezpečnost ve výchově žáků se zrakovým postižením (výchova k bezpečnosti)
- Přístupy k tréninku a posilování multisenzorických schopností u osob se zrakovým postižením
- Integrace moderních digitálních technologií do vzdělávání žáků se zrakovým postižením
- Vliv digitálního světa na rozvoj a sociální začlenění osob se zrakovým postižením
Doc. Mgr. Jiří Kantor, Ph.D.
- Přehledová studie zaměřená na sociální, personální a komunikativní kompetence u žáků ZŠ se zaměřením na speciální potřeby
- Na hudbě-založené intervence u osob se speciálními potřebami – přehledová studie
- Na hudbě-založené intervence u osob s psychiatrickými poruchami – přehledová studie
Mgr. Barbora Červenková, Ph.D.
- Opakování vět a pseudoslov a akustická verbální paměť u dětí s ADHD
Mgr. et Mgr. Jan CHRASTINA, Ph.D., LL.M., MBA
- Syndrom EAN v kontextu speciální andragogiky
Doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Studium českého znakového jazyka
Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
- Rozvoj sociálních kompetencí v podmínkách zařízení pro výkon ústavní výchovy
Mgr. Jaromír Maštalíř, Ph.D.
- Využití AAK u dospělých osob s NKS (precizace tématu po dohodě)
- Využití AAK u osob seniorského věku s NKS (precizace tématu po dohodě)
- Plánování zaměřené na člověka a jeho využití u jedinců s SVP (precizace tématu po dohodě)
Mgr. Pavel Kučera, Ph.D.
- Čtení a psaní žáků na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené
- Dramatizace pohádky (říkanky) v MŠ pro sluchově postižené
Mgr. Eliška Šlesingrová
- Tvorba logopedické pomůcky pro předškolní děti s vývojovou dysfázií (vývojovou jazykovou poruchou) a specifika jejího použití při práci s těmito dětmi
- Tvorba logopedické pomůcky pro děti mladšího školního věku s vývojovou dysfázií (vývojovou jazykovou poruchou) a specifika jejího použití při práci s těmito dětmi
- Tvorba logopedické pomůcky na rozvoj fonematického sluchu u dětí předškolního a mladšího školního věku a specifika jejího použití při práci s těmito dětmi
- Porovnání specifik dětské skupinové logopedické terapie v rezortu školství (v mateřských školách) a v rezortu zdravotnictví (v ambulancích, nemocnicích)
Mgr. Bc. Ivana GROHMANN Ph.D.
- Homesharing
- Odlehčovací služba ZET jako forma podpory pečujících osob
Mgr. Ivana Pospíšilová, Ph.D.
- Poruchy učení u dětí s postižením
PaedDr. Pavlína Baslerová, Ph.D.
- Aplikace podpůrného opatření „tlumočník českého znakového jazyka a přepisovatel pro neslyšící“ ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základních školách
- Odraz zdravotního postižení v audiovizuálním umění (vytvoření databáze audiovizuálních děl ze života osob se znevýhodněním)
Mgr. Hana Karunová, Ph.D.
- Volné téma
—————————————————————————————————————————–
Témata pro diplomové práce 2023/2024
Prof. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
- Postavení osob se ZP v období tzv. I. republiky (1918 – 1938)
- Podpůrná opatření I. stupně ve vzdělávání – rozsah, obsah, příležitosti a rizika
- Diagnostika SVP – tvorba diagnostického manuálu pro vybranou oblast (dle Katalogu podpůrných opatření)
- Kvalita života rodin pečujících o člena s těžkým zdravotním postižením
- Pregraduální VŠ studium speciální pedagogiky v ČR, analýza, komparace.
- Spolková činnost zdravotně postižených v ČR
- Historické téma z vybraného období – péče o osoby se zdravotním postižením
- Smlouva o poskytování sociální služby – vybrané aspekty
Prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
- Připravenost na školu u dětí se zdravotním postižením.
- Neslyšící – autoři literárních děl. (pro studující kombinace ČJ a SPPG)
- Zájmová činnost dospívajících a sluchové postižení v perspektivě kvality života.
- Profesní orientace a zájmy u žáků se sluchovým postižením.
- Rodičovské postoje k inkluzivnímu vzdělávání dětí a žáků. (analýza chatů a jiných internetových zdrojů)
Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- Dětská kresba jako diagnostický fenomén,
- Deficity dílčích funkcí (testové sady).
- Dramaterapeutická intervence a vzdělávání v evropských zemích (komparativní studie).
- Artbrut osob s psychickou poruchou.
Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
- Téma týkající se oblasti seniorů s demencí
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
- Tvůrčí proces v expresivních terapiích
Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.
- Integrace a sociální klima ve školní třídě
- Poetoterapie v kontextu dětí s VPU
- Biblioterapie v kontextu dětí s VPU
Mgr. Kateřina Jeřábková, Ph.D.
- Téma dle volby studenta – NE logopedické
Doc. Mgr. Dita Finková, Ph.D.
- Inkluzívní vzdělávání žáků a studentů s PO na základní/střední škole (přesnější zaměření práce po konzultaci)
Mgr. Gabriela Špinarová
- Přístupy k tréninku a posilování multisenzorických schopností u osob se zrakovým postižením
- Integrace moderních digitálních technologií do vzdělávání žáků se zrakovým postižením
- Vliv digitálního světa na rozvoj a sociální začlenění osob se zrakovým postižením
- Rovné příležitosti pro vzdělání a profesní kariéru pro mládež se zrakovým postižením (výzvy spojené s přechodem ze vzdělávání do pracovního života a identifikace opatření pro jejich podporu)
- Případná další témata na základě konzultace týkající se problematiky osob se zrakovým postižením
Doc. Mgr. Jiří Kantor, Ph.D.
- Přehledová studie zaměřená na sociální, personální a komunikativní kompetence u žáků ZŠ se zaměřením na speciální potřeby
- Na hudbě-založené intervence u osob se speciálními potřebami – přehledová studie
- Na hudbě-založené intervence u osob s psychiatrickými poruchami – přehledová studie
- Efektivita muzikoterapie u osob s demencí – účast na tvorbě umbrella review
Mgr. Barbora Červenková, Ph.D.
- Sběr dat pro standardizaci screeningového testu gramatiky a fonologie (GAPS)
- Opakování vět a pseudoslov a akustická verbální paměť u dětí s vývojovou poruchou jazyka
Doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- Kompetence pedagogů žáků a studentů se sluchovým postižením
Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
- Rozvoj čtenářských kompetencí v podmínkách zařízení pro výkon ústavní výchovy
Mgr. Bc. Ivana GROHMANN Ph.D.
- Možnosti speciálněpedagogické intervence v rámci předmětu speciálně pedagogické péče
- Homesharing
- Odlehčovací služba ZET jako forma podpory pečujících osob
- Speciálněpedagogické pomůcky a nástroje vhodné k využití při předmětu speciálněpedagogické péče
PaedDr. Pavlína Baslerová, Ph.D.
- Formální a obsahové aspekty předmětu speciálně pedagogické péče u žáků základních škol s poruchou autistického spektra
- Formální a obsahové aspekty předmětu speciálně pedagogické péče u žáků základních škol se zrakovým postižením
Mgr. Hana Karunová, Ph.D.
- Volné téma
- Volné téma
—————————————————————————————————————————–
Termín zadání témat do STAGu a jejich schválení v systému STAG je 28. 2. 2024. Postup odpovídá normě níže! (ve zkratce – studující si téma zadá po domluvě s vyučující/m, tento pak téma schválí, poté jej schválí ředitel ÚSS a garant studijního programu a následně po těchto schváleních student 1x vytiskne, podepíše a doručí své studijní referentce).
Dnem 15. listopadu vstoupila v platnost a je účinná vnitřní norma PdF UP:
PdF-B-23/13 Kvalifikační práce na PdF UP
Seznamte se zároveň s rektorátní vnitřní normou UP č. R-B-17/08-ÚZ01: R-B-17-08-UZ01.indd (upol.cz) Zadání tématu, odevzdávání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění, která vstoupila v platnost 1. září .
Další aktuální informace a pokyny sledujte na webových stránkách PdF: https://www.pdf.upol.cz/student/administrativa/ a ÚSS: Aktuální informace k organizaci SZZ | Ústav speciálněpedagogických studií (upol.cz).