tel: 585 635 312
e-mail: eva.souralova@upol.cz
Číslo dveří: 216
Konzultační hodiny /platné od začátku letního semestru 2020/2021:
Středa 8:00 – 8:30
10:30 – 11:30
pátek na základě dohody
Vědecko-výzkumné zaměření:
Odborné zaměření na oblast surdopedie, vědeckovýzkumná činnost v oblasti výchovy a vzdělávání sluchově postižených a hluchoslepých.
Publikační činnost
SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-226-X
SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002, 74 s. ISBN 80-244-0433-8
SOURALOVÁ, E. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 171- 183. ISBN 80-244-0646-2
SOURALOVÁ, E. Dítě se sluchovým postižením. In MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2001, s. 179-201. ISBN 80-244-0231-9
SOURALOVÁ, E. Integrace sluchově postižených žáků. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 207-231. ISBN 80-244-0698-5
SOURALOVÁ, E. Motorické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. In: KARÁSKOVÁ, V. a kol. Cvičíme a hrajeme si. Ostrava: MONTANEX, 2004, s. 22-25. ISBN 80-7225-113-9
SOURALOVÁ, E. Studenti se sluchovým postižením. In HEŘMÁNKOVÁ, D. Podpora vyrovnávání studijních příležitostí studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 29-35. ISBN 80-244-0643-8
SOURALOVÁ, E. Studenti se sluchovým postižením. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 15-34. ISBN 80-244-0621-7
SOURALOVÁ, E. a kol. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami – metodická příručka pro pedagogické pracovníky UP Olomouc. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002, s 23.
SOURALOVÁ, E. Úprava literárních textů pro děti s postižením sluchu. In: Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999.
SOURALOVÁ, E. O úpravě literárních textů pro sluchově postižené. In: Gong, č. 2/2000. ISSN 0323-0732
SOURALOVÁ, E. Některé jazykové aspekty přepisu literárních textů pro sluchově postižené. In: Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000.
SOURALOVÁ, E. Úprava textů pro čtení s porozuměním. In Čeština doma a ve světě, roč. X, č. 2 a 3. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2002, s. 190-193. ISNN 1210-9339
SOURALOVÁ, E. Nemanuální prostředky znakového jazyka v komunikaci hluchoslepých. In e-Pedagogium, č. 2/2002 – mimořádné, Olomouc: 2002, s. 34-37. ISSN 1213-7758
SOURALOVÁ, E. Znakový jazyk v komunikaci osob se současným postižením sluchu a zraku. In e-Pedagogium, č. 1/2004, Olomouc: 2004, s. 95-98. ISSN 1213-7758
SOURALOVÁ, E. Hluchoslepí a znakový jazyk. In Sborník I. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2001, s. 135-138. ISBN 80-244-0241-6
SOURALOVÁ, E. Sluchadla – individuální kompenzační pomůcky pro sluchově postižené. In Sborník Trendy technického vzdělávání (dodatky). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2001, s. 48-49. ISBN 80-244-0375-7
SOURALOVÁ, E. Některé pohledy na vizuálně motorické komunikační techniky v počáteční péči u sluchově postižených. In Sborník II. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002, s. 78-81. ISBN 80-244-0389-7
SOURALOVÁ, E. Nedoslýchavost v období sénia. In Sborník III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002, s.225-228. ISBN 80-244-0547-4
SOURALOVÁ, E. Vizuálně motorické komunikační techniky u osob se současným postižením sluchu a zraku. In Sborník vědecké konference Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, s. 170-172. ISBN 80-7041-041-8
SOURALOVÁ, E. Komunikační systémy sluchově postižených v pregraduální přípravě studentů surdopedie.In Sborník IV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 239-244. ISBN 80-244-0770-1
SOURALOVÁ, E. Komunikace sluchově postiženého dítěte s narušenou vizuální recepcí. In Sborník 1. česko-slovenský foniatrický kongres a XIV. Celostátní foniatrické dny Evy Sedláčkové. Brno: AUDIO – Fon centr s.r.o. 2003, s. 42-45.
SOURALOVÁ, E. Vysokoškolské vzdělávání studentů se sluchovým postižením. In Sborník Konference ”Neslyšící očima veřejnosti aneb veřejnost očima neslyšících”. Praha: Česká unie neslyšících a Městská knihovna v Praze, 2003, s. 107-109.
SOURALOVÁ, E. Die Hörenden und die Gebärdensprache Hörbehinderter. In Tagungsdokumentation der 39. DozentInnenkonferenz fűr Sonderpädagogik 2002 in Brno. Bad Heilbrunn: Klinkhardt-Verlag, 2004, s. 343-346. ISBN3-7815-1342-4
SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: 2005, Vydavatelství UP v Olomouci, ISBN 80-244-1007-9.
SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: 2005, Vydavatelství UP v Olomouci, ISBN 80-244-1008-7.
SOURALOVÁ, E., LANGER,J. Surdopedie. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: 2005, Vydavatelství UP v Olomouci, ISBN 80-244-1084-2.
SOURALOVÁ, E. Gesta v komunikaci hluchoslepých. In ŠTĚRBOVÁ, D. Hluchoslepota, lidé s ní a kolem ní. Olomouc: 2005, FTK UP, ISBN 80-244-1244-6.
SOURALOVÁ, E. Komunikace osob hluchoslepých. In LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2005, s. 118 – 132. ISBN 80-244-11547
SOURALOVÁ, E., LANGER,J., HORÁKOVÁ, R.,RÁDLOVÁ, E., ŠARÁTKOVÁ,A. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé. Základní zásoba znaků. Výukový CD-ROM 1.část. Praha: o.s. LORM-Společnost pro hluchoslepé, 2006.
SOURALOVÁ, E. Komunikační techniky vycházející ze znakových jazyků. Dorozumívací techniky založené na vizuální percepci jazykového systému. In VALENTA, M. a kol. Rukověť k metodice kurzu ESF. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2006, s. 59-65. ISBN 80-244-1265-9.
SOURALOVÁ, E. Recepce psaného textu jedinci se sluchovým postižením. In KNIŽNICA. Revue pre knihovníctvo a bibliografiu, knižnú kultúru, informačné systémy a technologie, ochranu dokumentov, biografistiku, archív a múzeum knihy, knižnej grafiky a literárnych pamiatok, č.2/2006, roč.7. Martin: Slovenská národná knižnica, 2006. ISSN 1335-7026, s. 3-7
SOURALOVÁ, E. Andragogika surdopedická. In LUDÍKOVÁ a kol. Speciální pedagogika – Andragogika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2006, s.33-36. ISBN 80-244-1207-1
SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-34-5.
SOURALOVÁ, E. Manuál základních postupů při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1630-4
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E. School Readiness of Children in the View of Preschool Pedagogues. CHILD PSYCHOPEDAGOGY. Philopedagogiacopilului. Universitatea din Pitesti, Romania 2008. vol. LXII no. 1B, s. 43-47.
ISSN 1583-2783.
ŘEŘICHOVÁ,V., SOURALOVÁ, E. Světová literatura v četbě žáků se sluchovým postižením. In DUHA,Informace o knihách a knihovnách z Moravy.Roč. 23/2009, č. 4, s. 7-11. ISSN 0862-1985
SOURALOVÁ, E., PTÁČKOVÁ,K., MICHALÍKOVÁ, M. Veselé čtení 1. Čítanka pro 2. stupeň škol pro sluchově postižené. Praha:Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-071-0
LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk.Manuál k výuce a studiu. Praha: o.s.LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E. Připravenostdětí k zahájeníškolnídocházky v kontextu předškolníhokurikula. In: Edukacjaelementarna – wyzwania, konteksty, dylematy [CD-ROM]. Czestochowa: Wydawnictvoim. StanislawaPodobińskiego, 2010, s. 9-18. ISBN 978-83-7455-136-6.
PTÁČKOVÁ,K., SOURALOVÁ, E., MICHALÍKOVÁ, M. Veselé čtení 2. Čítanka pro 2. stupeň škol pro sluchově postižené. Praha:Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-096-3
PTÁČKOVÁ,K., SOURALOVÁ, E., MICHALÍKOVÁ, M. KUČERA,P.Veselé čtení 3. Čítanka pro 2. stupeň škol pro sluchově postižené. Praha:Fortuna, 2011. ISBN 978-80-7373-048-2
PTÁČKOVÁ,K., SOURALOVÁ, E., MICHALÍKOVÁ, M. KUČERA,P.Veselé čtení 4. Čítanka pro 2. stupeň škol pro sluchově postižené. Praha:Fortuna, 2012. ISBN 978-80-7373-095-6.
PTÁČKOVÁ,K., SOURALOVÁ, E., MICHALÍKOVÁ, M. KUČERA,P.Veselé čtení 4. Čítanka pro 2. stupeň škol pro sluchově postižené. Praha:Fortuna, 2012. ISBN 978-80-7373-048-2
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. et al. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PdF UP v Olomouci, 2012. 311 s. ISBN 978-80-244-3345-5.
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ E. et al. Pre-schooleducation in thecontextof curriculum children’sreadinessforcompulsoryschoolattendance in thecontextofselected EU countries – Czech Republic, Slovakia, Slovenia. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012. 243 s. ISBN 978-80-244-3370-7.
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I., SOURALOVÁ, E. School readiness in the Czech Republic in the context of research. In: SSRE Conference, 2012, University of Bern, Department of Educational Science, Educational Inequality and Justice – Scientific and Social Challenges Swiss Society for Research in Education in cooperation with SATT, SSA, SFIVET and PHBern. 2012, s. 109-114. Version: 2013-05-04.
LANGER, J., SOURALOVÁ, E. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244- 3701-9.
Grantová činnost
Autorství projektu
- Řešitelka grantu FRVŠ Úprava literárních textů pro nácvik čtení sluchově postižených. (2000)
- Řešitelka rozvojového projektu Podpora rozvoje vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002 Příprava modulu vzdělávání znakového jazyka pro zkvalitnění interkulturní komunikace učitelů v rámci bilingválního vzdělávání neslyšících.
- Řešitelka rozvojového projektu Podpora rozvoje vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002 Tvorba výukového materiálu v podobě multimediálních CD-ROMů pro studium znakového jazyka v distanční a kombinované formě.
- Řešitelka OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, MŠMT, Posilování kompetencí v oblasti informačních technologií mladých vědeckých pracovníků při práci s osobami se zdravotním postižením., reg. č. CZ.1.07/2.3.00/09.0164
- Spoluřešitelka projektu GAČR (406/09/0206) Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích Evropské unie. Projekt byl ukončen v roce 2012
- Řešitelka projektu GAČR (406/05/H528) Harmonizace přístupů k osobám se specifickými potřebami v kontextu členství České republiky v Evropské unii. Projekt byl ukončen v roce 2008.
Podíl na řešení grantových projektů
Spoluřešitelka resortních výzkumných úkolů MŠMT ČR:
- Výchova a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková,1993),
- Koncepce počáteční výchovy a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1994),
- Návrh koncepce a obsahové náplně dalšího vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1995),
- Obsahová náplň nižšího stupně speciální školy pro hluchoslepé (řešitelka L. Ludíková, 1996),
- Obsahová náplň vzdělávání hluchoslepých na středním stupni (řešitelka L. Ludíková, 1998).
Spoluřešitelka projektů Fondu rozvoje vysokých škol:
- Výchova a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1993),
- Výchova a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1994),
- Vývoj speciálních pomůcek pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1995),
- Koncepce pracovních listů pro počáteční výchovu a vzdělávání hluchoslepých dětí (řešitelka L. Ludíková, 1996),
- Inovace rozšiřujícího studia speciální pedagogiky (řešitelka L. Ludíková, 1999),
- Aplikace alternativních protidrogových preventivních přístupů do vzdělávání sudropedů (řešitelka O. Krejčířová, 2000),
- Analýza profesní odbornosti sluchově postižených pedagogů (řešitelka P. Chvátalová, 2001),
- Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách (řešitelka K. Vitásková, 2003).
Spoluřešitelka rozvojových projektů:
- Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002: Výkladový slovník speciální pedagogiky pro studenty se sluchovým postižením jako speciální pomůcka pro jejich studium (řešitelka E. Rádlová, 2002),
- Rozvojový programu na rok 2004: Obsahová a strukturální inovace studia speciální pedagogiky (řešitel O. Műller, 2004).
Spoluřešitelka vnitřních grantů Univerzity Palackého:
- Vytváření databáze zaměstnavatelů handicapovaných sloužící k poradenství v jejich profesní přípravě a pracovním začleňování (řešitelka O. Krejčířová, 1994),
- Zřízení a rozvoj Centra pomoci handicapovaným (řešitelka A. Peutelschmiedová, 1996).
Účast v dalších projektech:
CZ.1.04/3.4.04/54.00192 Univerzitní Mateřská škola a klub předškoláků
CZ.1.07/1.3.13/03.0016 Tvorba a realizace kurzů zaměřených na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro pedagogické pracovníky středních škol a druhého stupně základních škol
CZ.1.07/2.2.00/15.0439 Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky
Projekt č. 19 OP RLZ, ESF-MPSV ČR Vzdělávání poskytovatelů služeb minoritním skupinám obyvatelstva s ohledem na jejich uplatnění na trhu práce
Projekt CZ.04.1.03./3.2.15.1/0039 Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního oboru Učitelství pro mateřské školy.