Den | Čas |
---|---|
čtvrtek, pátek | dle předchozí dohody |
funkce: Odborná asistentka
e-mail: miluse.hutyrova@upol.cz
Číslo dveří: 2.07
Vědecko-výzkumné zaměření
- děti a adolescenti s projevy problémového chování, poruchami chování a emocí, ADHD
- efektivita poradenské a terapeutické intervence u dětí s projevy problémového chování, poruchami chování a emocí, ADHD
- děti z odlišného sociálního a kulturního prostředí, pojetí diverzity
- intervenční programy pro rozvoj kognitivních schopností a sociálních dovedností a jejich efektivita
Výběr z publikační činnosti
HUTYROVÁ, M. Speciální programy pro děti s poruchami chování. In Zborník z medzinárodnej konferencie „Dieťa v ohrození XII. Bratislava, 2003. ISBN 80-967423-7-X.
HUTYROVÁ, M. Prevence není terapie. In Sborník z mezinárodní konference „Strategie problematiky prevence a léčby závislostí v evropských zemích. Opole, 2005.
HUTYROVÁ, M. Situace dětí cizinců v českých školách. In česko-slovenské pedagogické studie 1 Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání. Olomouc: 2005. ISBN 80-7182-196-9.
HUTYROVÁ, M. Les enfants d´étrangers et le systeme d´éducation Tcheque. Revue Handicap, Paris: CTNEPHI, no. 9, 2005.
HUTYROVÁ, M. Reedukace nebo terapie. In Sborník z V. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Olomouc, 2005. ISBN 80-244-0983-6.
HUTYROVÁ, M. „Ty české děti jsou….“ In Sborník z VI. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1264-0.
HUTYROVÁ, M. Děti cizinců, migrantů a menšin. In Tvoříme spolu. Olomouc, P-centrum, 2006.
HUTYROVÁ, M. Výchova a vzdělávání osob se specifickými potřebami ve Francii. In PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. a kol. Reflexe speciální pedagogiky v kontextu opatření Evropské unie. Olomouc, VUP, 2006. ISBN 80-244-1444-9.
HUTYROVÁ, M. Poruchy chování. In KOLAŘÍK, M. (ed.) Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie FF UP, 2007. ISBN 80-7326-118-9.
HUTYROVÁ, M. Migranti, menšiny a cizinci. In KOLAŘÍK, M. (ed.) Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie FF UP, 2007. ISBN 80-7326-118-9.
HUTYROVÁ, M. Special Programmes to Facilitate the Integration of Immigrant Children in the Czech Republic. In Actual Problems of Education and Upbringing of People in the Integrated Educational Environment. Kyiv, Open International University of Human Development „Ukraine“, 2009.
HUTYROVÁ, M. Poradenství pro osoby se speciálními potřebami ve Francii. In POLÍNEK, M.D. (ed.) Poradenství pro osoby se specifickými potřebami v zemích Evropské unie. Olomouc, VUP, 2007. ISBN 978-8-244-1733-2.
HUTYROVÁ, M. Problémové chování a poruchy chování. In RICHTER, K. (ed.) Co s tím mám dělat? Problematika rizikového, problémového chování a možného ohrožení dítěte. Olomouc, Statutární město Olomouc: Magistrát města Olomouce, 2012. ISBN 978-8087602-03-4.
HUTYROVÁ, M. Krizová intervence v podmínkách škol, školských poradenských zařízení a zařízení pro výkon institucionální výchovy. In Růžička, M. a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP, 2012. ISBN 978-80-244-3305-9.
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. SPĚVÁČEK, J. Úvod do speciální pedagogiky osob s psychosociálním ohrožením a narušením.Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3726-2.
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. SPĚVÁČEK, J. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3725-5.
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. SPĚVÁČEK, J. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování I. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3723-1.
HUTYROVÁ, M. a kol. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování II. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3724-8.
HUTYROVÁ, M. Komunikace a vztah jako základ poradenské praxe. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80244-3693-7.
HUTYROVÁ, M. Metoda instrumentálního obohacování aneb „nechte mě chvilku…, já si to rozmyslím“. In VALENTA, M. (ed.) Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompedium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
HUTYROVÁ, M. Úhly pohledů na problémy v chování u dětí. In HUTYROVÁ, M. (ed.) Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3930-3.
HUTYROVÁ, M. Specific Views on Children with Behavioural Problems. Social Welfare: Interdisciplinarity Approach. Volume 2013. Open International University of Human Development “Ukraine”. ISSN 2029-7427.
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. Follow-up Care for Adolescents and Young Adults with Risk Behaviours. ICERI 2013 International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilla 2013. ISBN 978-84-616-3847-5.
HUTYROVÁ, M. The Children with Behavioural Problems (challenges, approaches and possibilities). INTED 2014. 8th International Conference of Education, Research and Innovation. Valencia 2014. ISBN 978-84-616-8412-0.
HUTYROVÁ, M. Institutional education for children and adolescents with risky behaviour. International Scientific Conference Society, Integration, Education, Latvia, Rezekne, 2014. ISSN 1691-5887.
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. The theory of environment enrichment in institutions for children with behavioral problems. INTED 2014. 8th International Conference of Education, Research and Innovation. Valencia 2014. ISBN 978-84-616-6412-0.
HUTYROVÁ, M. The Children with Behavioural Problems (challenges, approaches and possibilities). INTED 2014. 8th International Conference of Education, Research and Innovation. Valencia 2014. ISBN 978-84-616-8412-0.
HUTYROVÁ, M. Institutional education for children and adolescents with risky behaviour. International Scientific Conference Society, Integration, Education, Latvia, Rezekne, 2014. ISSN 1691-5887.
RŮŽIČKA, M., HUTYROVÁ, M. Children with behavioural disorders in the context of institutions –research challenges. EDULEARN14. 6th International Conference of Education, Research and New Learning Technologies. Barcelona, 2014. ISBN 978-84-617-0557-3.
HUTYROVÁ, M., SPĚVÁČEK, J., CHARVÁT, M. Children with behavioural problems in the context of dynamic assessment. SGEM Conference on Psychology and Psychiatry and Sociology and Healthcare Education. Volume III. Albena, 2014. ISBN 978-619-7105-24-7.
HUTYROVÁ, M. Využití programů rozvoje kognitivních schopností u dětí s problémy v chování. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Inkluzívna klíma ako výzva a poslanie. Levoča, 2014. ISBN 978-80-561-0176-6.
HUTYROVÁ, M. School satisfaction and success of children with behaviour disorders. ICERI 2014 7th International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilla, 2014. ISBN 978-84-617-2484-0.
HUTYROVÁ, M., SPĚVÁČEK, J., RŮŽIČKA, M. Working with emotions and social relations in a cognitive context in children with behavioural problems. ICERI 2014 7th International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilla, 2014. ISBN 978-84-617-2484-0.
VAVRYSOVÁ, L., CHARVÁT, M., HUTYROVÁ, M. Diferenciace adolescentů v ústavní výchově na základě osobnostních profilů pomocí shlukové analýzy. In sborník ze IV. česko-slovenské psychologické konference (nejen) pro doktorandy o doktorandech Ph.D. Existence IV. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4224-2
HUTYROVÁ, M.; RŮŽIČKA, M. Dítě s problémem v chování v institucionální výchově. In: HUTYROVÁ, M. (eds.) Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu. Olomouc: UP, 2014, 202 s. ISBN 978-80-244-4290-7.
HUTYROVÁ, M.; SVOBODA, P. Postoje českých učitelů ke zpracování individuálních edukačních plánů pro žáky ohrožené školním neúspěchem. Sborník z konference Škola jako místo setkávání. Praha, 2015.
SVOBODA, P.; HUTYROVÁ, M.; VITÁSKOVÁ, K. Analýza individuálních edukačních plánů v kontextu Indexu pro inkluzi. In: HUTYROVÁ, M. (eds.) Perspektivy speciální pedagogiky – možnosti a výzvy. Olomouc: VUP, 2015.
SVOBODA, P.; HUTYROVÁ, M.; VITÁSKOVÁ, K. Individual educational programmes in Czech Republic – pupils with special educational needs
HUTYROVÁ, M. Children with behavioural problems and disorders in the context of the family and school environment. ICERI 2014 8th International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilla, 2015. ISBN 978-84-608-2657-6.
VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
HUTYROVÁ, M. Utilizatin od Narrative Approach in Art Therapy in Children with Behavioural Problems. Review of Artistic Education, 2016.
HUTYROVÁ, M.; CHARVÁT, M.; VAVRYSOVÁ, l. Problémy problémových dětí. In Koheze speciální pedagogiky v současnosti. Olomoucké speciálněpedagogické dny 2016. Olomouc: VUP, 2017.
HUTYROVÁ, M. a kol. Děti a problémy v chování. Praha: Portál, 2019.
VALENTA, M.; MORÁVKOVÁ KREJČOVÁ, L.; HLEBOVÁ, b. a kol. Znevýhodněný žák. Praha: Grada Publishing, 2020.
Výběr z projektové činnosti
- Tvoříme spolu, P-centrum Olomouc – spolupráce muzeí a galerií se školami pracujícími s dětmi se speciálními potřebami, OSF, Phare 2003 RLZ, 2005–2007 (lektor a supervizor).
- Prostor pro terciální vzdělávání a kooperaci subjektů v oblasti prevence sociálně patologických jevů a sociální exkluze u dětí a mládeže v Olomouckém kraji – „A nebo…“,ORPLZ CZ.041.03/3.2.15.1/0042, Katedra psychologie FF UP Olomouc, 2005–2007
- Prohlubování sociálně-komunikačních dovedností u dětí základních škol formou skupinové práce. Pedagogicko-psychologická poradna Olomouckého kraje, 2005–2006 (odborný garant).
- Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni. OP VK 1.07/1.3.00/08.0205. Centrum adiktologie 1. LF UK v Praze, 2010–2011 (lektor)
- Krizová intervence pro speciální pedagogy. FRVŠ Č. 1973/FSb./2012 (spoluřešitel)
- Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky (ESF-OPVK), r. 2011–2013.
- Tvorba a realizace kurzů zaměřených na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro pedagogické pracovníky středních škol a druhého stupně základních škol (ESF OPVK), r. 2011–2012, spoluřešitel.
- Projekt „Transformace péče o ohrožené děti a mládež“ podpořeno grantem z fondů EHP 2009 – 2017 v rámci programu CZ 04 – Ohrožené děti a mládež pracovník pro zapojení dětí do procesu transformace.
- Projekt „Inkluzivní vzdělávání pro Olomoucký kraj“, CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000183 KA Implementace a podpora školních poradenských pracovišť – odborný metodik, 2016–2019.
- Projekt „POZPROCH – Podpora zvládání problémového chování ve škole“ v rámci ŠPP, garant KA4 a KA5, 2020–2022. (CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_077/0016799).
Praxe
2003 – dosud Ústav speciálněpedagogických studií PdF UP Olomouc (odborný asistent)
2016 – dosud Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Olomouckého kraje (speciální pedagog)
1998 – 2003 P-centrum Olomouc, Centrum prevence a léčby závislostí, Socioterapeutický klub (speciální pedagog, vedoucí programu, terapeut)
1998 – 2001 Pedagogicko-psychologická poradna Olomouc (speciální pedagog, metodik prevence)
1998 Základní škola při Psychiatrické klinice Fakultní nemocnice Olomouc (speciální pedagog)
1991–1997 Dětské centrum, Speciálněpedagogické centrum pro žáky s kombinovanými vadami Nový Jičín (speciální pedagog)
1987–1991 Pedagogicko-psychologická poradna Valašské Meziříčí (speciální pedagog)
Supervizní a lektorská činnost – Romodrom, Maltézská pomoc, Život bez závislostí, Poradna pro uprchlíky, British Council, MIPEX III, Národní Galerie Praha a další
Vzdělání, výcviky a kurzy
1983–1987 Učitelství pro školy pro mládež vyžadující zvláštní péči, Pedagogická fakulta UP v Olomouci
2003–2007 Doktorský studijní program v oboru Speciální pedagogika, Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
1996–1997 Kurz telefonické krizové intervence, RIAPS Praha
2002–2003 Kurz neverbálních technik, lektor J. Vodňanská, Y. Lucká, G. Langošová
2003–2005 Výcvik ve skupinové arteterapii, lektor B. Albrich
2006–2009 Kurz Práce s tělem v psychoterapii, lektor J. Vodňanská
2007–2011 Umění terapie – Komplexní psychoterapeutický výcvik v systemickém přístupu, lektoři F. Matuška, I. Úlehla, Z. Macek
2011–2012 Arteterapeutický a dramaterapeutický trénink I, lektoři B. Albrich, V. Dočkal
2013–2014 Arteterapeutický a dramaterapeutický trénink II, lektoři B. Albrich, V. Dočkal
2011–2014 Kurzy Metody Instrumentálního obohacení FIE I, FIE II a FIE III a FIE základní 1 a 2, lektor V. Pokorná
2013–2015 Narativní psychoterapie, lektoři N. Savelyeva, A. Redstone, H. Fox a další
2017 Kurz LPAD, lektorky L. Krejčová, D. Pokorná, L. Yosef
2017 Kurz mentoring lektoři L. Lisner a J. Kazdíková
2023–2026 Výcvik pro supervizory ve školství, Semiramis. z.ú. (garant PaedDr. Michael Chytrý a PhDr. Lenka Skácelová)
a další