Mgr. Gabriela Špinarová, Ph.D.

  • funkce: odborný asistent
  • pracovna: ZI 2.57
  • e-mail: gabriela.spinarova01@upol.cz

KONZULTAČNÍ HODINY

  • Pondělí 14:00 – 15:00 nebo dle předchozí domluvy

Pro domluvu jiného termínu využijte emailovou komunikaci. Ve zkouškovém období či období prázdnin konzultace dle domluvy. 


Odborné zaměření:

  • Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením
  • Hudba a hudební výchova u osob se zrakovým postižením

Projektová a grantová činnost:

  • 2022-2023 ABAKUS – Mapování dobré praxe v systému podpory osamostatňování mladých dospělých se zdravotním postižením_ ABK6222 (smluvní výzkum). 1. 5. 2022–30. 9. 2023. PdF UPOL. (člen řešitelského týmu)
  • 2022-2023 IGA_PdF_2022_007 – Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami, PdF UP, 2022/2023. (člen řešitelského týmu)
  • 2022-2023 Účast na řešení projektu TAČR – TL03000679 – Redukce informačního deficitu a rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky. (člen řešitelského týmu)
  • 2020-2021 PIGŽU – Podpora informační gramotnosti žáků a učitelů, Operační program: 02 Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Výzva: 02_18_067 pro Implementaci strategie digitálního vzdělávání II v prioritní ose 3 OP. (kreativec)
  • 2021-2022 IGA_PdF_2021_006 Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením. (člen řešitelského týmu)
  • 2020-2022 DIGI II – Rozvoj digitálních kompetencí pedagogů při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzva: 02_18_067 Implementace strategie digitálního vzdělávání II. Účast na řešení modulu 5. (člen řešitelského týmu)
  • 2022-2023 Účast na řešení projektu TAČR TL01000507 – Rozvoj samostatného pohybu prostřednictvím audiotaktilních prostředků. (člen řešitelského týmu)
  • 2020-2021 IGA_PdF_2020_007 – Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením. (člen řešitelského týmu)
  • 2019-2020 IGA_2019_004 – Výzkum muzikoterapie v oblasti rozvoje osob se speciálními potřebami [Research of music therapy in the development of persons with special needs]. (člen řešitelského týmu)

Knihy:

  • VONDRÁKOVÁ, A., RŮŽIČKOVÁ, V., BARVÍŘ, R., BRUS, J., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V., ŽEJDLÍK, J., KRUŠINSKÝ, R., FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, M., BEČICOVÁ, K. (2023). Tyflomapy – Tyflomodely – Tyflopomůcky: Rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky. Univerzita Palackého v Olomouci: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V. LÁTALOVÁ, O. (2023). Zrakový
    terapeut jako součást multidisciplinárního týmu. In: Podpora osôb so zdravotným
    znevýhodnením v poradenskom systéme. (2023). VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku. (kapitola v odborné knize)
  • HANÁKOVÁ, A., URBANOVSKÁ, E., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KRAHULCOVÁ, K., KROUPOVÁ, K., PERCZYNSKÁ, B., POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V., VRBKOVÁ, T., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2023). Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami. Univerzita Palackého v Olomouci: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc.
  • HANÁKOVÁ, A., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E., VACHALOVÁ, V., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2021). Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc. 
  • KROUPOVÁ, K., HANÁKOVÁ, A., POTMĚŠIL, M., URBANOVSKÁ, E., RŮŽIČKOVÁ, V., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J., NAVRÁTILOVÁ, I., HUDCOVÁ, B., PAZOURKOVÁ, L., ŠPINAROVÁ, G. (2020). Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc.

Publikační činnost:

  • HOVORKOVÁ L., RŮŽIČKOVÁ V., JURKOVIČOVÁ P., VACHALOVÁ V., ŠPINAROVÁ G., SEDLÁČKOVÁ D., POSPÍŠILOVÁ I., PRYČ KRAHULCOVÁ K. (2024). Factors Impacting the Process of Independence for People with Disabilities. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae,23,2,55-72. (článek)
  • JURKOVIČOVÁ, P., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V., RŮŽIČKOVÁ, V., SEDLÁČKOVÁ,
    D. (2023). Promoting independence for people with disabilitites. In Journal of
    Exceptional People. Olomouc, UP. 2023 – Volume 12; Number 22. p. 17–24. (článek)
  • RŮŽIČKOVÁ, V., VACHALOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G. (2023). Possibilities of preceving
    space and developing ideas about it through 3D audio-tactile models. In Journal of
    Exceptional People. Olomouc, UP. 2023 – Volume 12; Number 22. p. 7–16. (článek)
  • KROUPOVÁ, K., MALINKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V., VACHALOVÁ, V. a ŠPINAROVÁ, G.
    (2023). Přístupnost inkluzivního vzdělávání žáků se zbytky zraku. Paidagogos. (článek)
  • HANÁKOVÁ, A., HUDCOVÁ, B., HRUDOVÁ, T., KRAHULCOVÁ, K., KROUPOVÁ, K.,
    POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E.,
    VACHALOVÁ, V. (2023). Bezpečnost a vulnerabilita osob se specifickými potřebami.
    Paidagogos (článek)
  • HANÁKOVÁ, A., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., POTMĚŠIL, M.,
    RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E., VACHALOVÁ, V. (2023). Pocit bezpečí jako jedna z důležitých hodnot nejen lidí se specifickými
    potřebami. In: Paidagogos (článek)
  • HANÁKOVÁ, A., HUDCOVÁ, B., HRUDOVÁ, T., KRAHULCOVÁ, K., KROUPOVÁ, K.,
    POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E.,
    VACHALOVÁ, V. (2022). Safety from the Perspective of University Students with
    Disabilities. ICERI2022 Proceedings, p. 2526-2532. (příspěvek ve sborníku)
  • HANÁKOVÁ, A., HUDCOVÁ, B., HRUDOVÁ, T., KRAHULCOVÁ, K., KROUPOVÁ, K.,
    POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠIMŮNKOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E.,
    VACHALOVÁ, V., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2022). Accessibility and Safety in the Context of
    Persons with Disabilities or Specific Needs – a Monitored Issue in Research
    Concepts. ICERI2022 Proceedings, p. 2580-2589. (příspěvek ve sborníku)
  • RŮŽIČKOVÁ, V., VONDRÁKOVÁ, A., VACHALOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., KROUPOVÁ, K. (2022). 3D Audio-Tactile Maps and Models for People with Visual Impairement. ICERI2022 Proceedings, 3151-3157 (příspěvek ve sborníku)
  • KANTOR, J., VILÍMEK, Z., VÍTĚZNÍK, M., SMRČKA, P., CAMPBELL, E., BUCHAROVÁ,
    M., GROHMANNOVÁ, J., ŠPINAROVÁ, G., JANÍČKOVÁ, K., DU, J., LI, J., JANÁTOVÁ, M., REGEC, V., KRAHULCOVÁ, K., KANTOROVÁ, L. (2022). Effect of Low Frequency Sound Vibration on Acute Stress Response in University Students – Pilot Randomized Controlled Trial. Frontiers in Psychology. 1664-1078. (článek)
  • RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V. (2022). Digitální technologie a
    jejich využití pro rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Paidagogos. (článek)
  • HANÁKOVÁ, A., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., ŠIMŮNKOVÁ, K.,
    POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., TRÁVNÍČKOVÁ, L., URBANOVSKÁ,
    E., VACHALOVÁ, V. (2022). Accessibility Of Intact Pupils Towards Pupils With
    Disabilities Through Interactive Teaching Materials. In: EDULEARN22 Proceedings.
    14th International Conference on Education and New Learning Technologies. Spain. p. 2671-2676. (příspěvek ve sborníku)
  • HANÁKOVÁ, A., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, I.,
    ŠIMŮNKOVÁ, K., POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., TRÁVNÍČKOVÁ, L.,
    URBANOVSKÁ, E., VACHALOVÁ, V., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2021). Patříme k sobě. Soubor
    pracovních a metodických listů o lidech se zdravotním postižením pro 1. stupeň ZŠ.
  • HANÁKOVÁ, A., HRUDOVÁ, T., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, I.,
    ŠIMŮNKOVÁ, K., POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., TRÁVNÍČKOVÁ, L.,
    URBANOVSKÁ, E., VACHALOVÁ, V., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2021). Patříme k sobě. Soubor
    pracovních a metodických listů o lidech se zdravotním postižením pro 2. stupeň ZŠ.
  • HANÁKOVÁ, A., HUDCOVÁ, B., KROUPOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, I., TRÁVNÍČKOVÁ, L.,
    POTMĚŠIL, M., RŮŽIČKOVÁ, V., ŠPINAROVÁ, G., URBANOVSKÁ, E., ZVĚDĚLÍKOVÁ, J.
    (2021). Vliv úpravy prostředí na život člověka se zdravotním postižením. In:
    Paidagogos. 2021/1. #2. p. 5-12. (článek)
  • HANÁKOVÁ, A., POTMĚŠIL, M., URBANOVSKÁ, E., HUDCOVÁ, B., ŠPINAROVÁ, G.,
    ZVĚDĚLÍKOVÁ, J. (2021). Kvantitativní výzkumná sonda do oblasti úpravy prostředí
    pohledem osob se zdravotním postižením v České republice. In: Recenzovaný
    sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů: QUAERE 2021 roč. XI., 28. – 30. června 2021. Hradec Králové, Česká republika: MAGNANIMITAS, 2021, s. 392-395. (příspěvek ve sborníku)
  • KANTOR, J., ŠPINAROVÁ, G., MAREČKOVÁ, J., RŮŽIČKOVÁ, V. (2021). Umělecké
    terapie, jejich intervence a účinky v léčbě a rehabilitaci osob se zrakovým
    postižením: protokol scoping review. Rehabilitácia. Slovensko: Liečreh, 2021, LVIII
    (58)(1), s.78-86. (článek)
  • ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V. (2021). Culture and art in relation to people with
    disabilities. In: ICLEL 2021. 7th International Conference on Lifelong Education and
    Leadership for All-ICLEL 2021. 24-26 August, 2021, International University of
    Sarajevo – Bosnia & Herzegovina., v tisku (příspěvek ve sborníku)
  • ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V. (2021). Digital technology as support of cognitive
    processes of people with visual impairments. In: SOCIETY. INTEGRATION.
    EDUCATION: Proceedings of the International Scientific Conference May 28th-29th, 2021. Volume III. SPECIAL PEDAGOGY and SOCIAL PEDAGOGY. rezekne academy of technologies. Faculty of Education, Languages and Design. p.195-204. (příspěvek ve sborníku)
  • KROUPOVÁ, K., ŠPINAROVÁ, G. (2020). Tactile Graphics in the Tertiary Education of Students with Visual Impairment. In: ICLEL 20 Conference Proceeding Book: 6 th International Conference on Lifelong Education and Leadership (ICLEL). Sakarya: Sakarya, p. 343-352. (příspěvek ve sborníku)
  • HRBÁČOVÁ, L., ŠPINAROVÁ, G., VACHALOVÁ, V., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K.
    (2020). Taktile grafiken in das leben von menschen mit sehbehinderung. In:
    Paidagogos, 2020/1, #8. p. 137-152. (článek)
  • KOUCUN, J., SPINAROVA, G., RUZICKA, M. (2019). Arts Therapies in the Czech
    Republic with a Focus on Dramatherapy. In: SGEM 2019 Conference Proceedings: 6th International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences and Arts (SGEM 2019). Vol.6, Issue 4. Sofia, Bulhgaria: STEF92 Technology, p. 39-46. (příspěvek ve sborníku)
  • SPINAROVA, G., PELCOVA, H., RUZICKA, M. (2019). Parents of Children with
    Diabetes Mellitus and their Satisfaction with in the Context of Preschool Education. In: SGEM 2019 Conference Proceedings: 6th International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences and Arts. Vol.6, Issue 4. Sofia, Bulgaria: STEF92 Technology, p. 363-370. (příspěvek ve sborníku)

Vybraná účast na konferencích:

  • 03/2019 SPP dny: „VII. Olomoucké speciálněpedagogické dny”, XX. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, VII. Konference mladých vědeckých pracovníků: Speciální pedagogika a její přínos ve společnosti“. Březen 19-20, 2019. PdF UPOL – „Hudba Pomáhá“
  • 07/2020 ICLEL: „6th International Conference on Lifelong Education and Leadership for All-ICLEL 2020.“ July 16-18, 2020. International University of Sarajevo / Sarajevo / Bosnia & Herzegovina. – „Tactile Graphics in Tertiary Education of Students With Visual Impairment”
  • 10/2020 SPP dny: „VIII. Olomoucké speciálně pedagogické dny, XXI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: Rozvoj kognitivních schopností v multidisciplinárním kontextu.“ Říjen 13-14, 2020. PdF UPOL. – „Rozvoj představivosti a zmírnění informačního deficitu u osob se zrakovým postižením.“
  • 10/2020 SPP dny: „VIII. Olomoucké speciálně pedagogické dny, XXI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: Rozvoj kognitivních schopností v multidisciplinárním kontextu.“ Říjen 13-14, 2020. PdF UPOL. – „Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením“
  • 11/2020 Mezinárodní vědecká konference Mládež a hodnoty 2020: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Listopad 5-6, 2020. „Cyrilometodějská teologická fakulta a katedra křesťanské výchovy UPOL & Paidagogos – spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání. – „Kultura a umění v kontextu modifikací pro potřeby osob se zdravotním postižením“
  • 05/2021 SIE: „ INTEGRATION. EDUCATION. 15th International Scientific Conference.“ May 28-29, 2021. Rezekne Academy of Technologies, Rezekne, Latvia. – „Digital technology as support of cognitive processes of people with visual impairments“
  • 08/2021 ICLEL: „7th International Conference on Lifelong Education and Leadership for All-ICLEL 2021.“ August 24-26, 2021. International University of Sarajevo – Bosnia & Herzegovina. – „Culture and art in relation to people with disabilities”
  • 03/2022 SPP dny: IX. Olomoucké speciálně pedagogické dny, XXII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. PdF UPOL. Březen 29-30, 2022. – „Moderní digitální technologie jako prostředek k rozvoji žáků se speciálně vzdělávacími potřebami“ 
  • 11/2022 Mezinárodní vědecká konference Mládež a hodnoty 2022: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Listopad 10-11, 2022.
    Cyrilometodějská teologická fakulta a katedra křesťanské výchovy UPOL &
    Paidagogos – spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání. – „Bezpečnost
    na internetu u dětí se zrakovým postižením“
  • 03/2023 X. konference mladých vědeckých pracovníků PORTA OMNIA. Březen 24, 2023. PdF UPOL. – „Umělecké terapie, jejich intervence a účinky v léčbě a rehabilitaci osob se zrakovým postižením“
  • 09/2023 TouchIt 2023. Září 11-12, 2023. PdF a PřF UPOL. – “Potenciál digitálních technologií ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením “  V Olomouci dne 12. 1. 2024
  • 11/2023 XI. mezinárodní vědecká konference Teorie a praxe v soudobé speciální pedagogice. Ostrava. Listopad 15, 2023. Pedagogická fakulty Ostravské univerzity. – “Možnosti využití 3D modelů a hmatových map a plánů v edukaci a praktickém životě osob se zrakovým postižením”
  • 11/2023 XI. mezinárodní vědecká konference Teorie a praxe v soudobé speciální pedagogice. Ostrava. Listopad 15, 2023. Pedagogická fakulty Ostravské univerzity. – “Podpora osob s těžkým zdravotním postižením a jejich rodin v osamostatňování”

Vybrané stáže:

  • 3/2019 – 5/2019   Bowling Green State University, Ohio, USA
  • 2/2023 – Tandemová zahraniční stáž Finsko, University of Eastern Finland, Joensuu

Vzdělávací kurzy:

  • 2014 – odborná stáž „Medicínské podmínky vzniku zdravého hlasu“ a Reedukace hlasu u učitelů a dalších hlasových profesionálů“ (AUDIO FON CENTR v Brně)
  • 2015 – kurz Zdravotník zotavovacích akcí

Další aktivity